آبندهای لاستیکی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
  •     اورینگ ها (O-Rings):

رایج ترین و کاربردی ترین نوع از آبندهای لاستیکی و حتی پرکاربردترین قطعات لاستیکی اورینگ های لاستیکی هستند. اورینگ ها به عنوان آبندهای ثابت و متحرک در جنس های مختلف (NBR, NR, VITON, SILICON , …) در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

اورینگ ها برای آب بندی پیستون در سیلندر و شیرهای هیدرولیکی نیز استفاده می شوند. معمولا اورینگ های لاستیکی در شیارهای مناسب قرار می گیرند و تا درصد فشرده می شوند. معمولا اورینگ های لاستیکی در مقاطع گوشه دار و زاویه دار استفاده نمی شوند.

10

  • پکینگ ها، وی پک ها و یو پک ها:

این قطعات لاستیکی آب بندهای متحرکی هستند که معمولا برای آب بندی پیستون و شافت پمپ ها استفاده می شوند. با توجه به کاربرد، پکینگ های لاستیکی در جنس های مختلف (NBR, NR, VITON, SILICON , …) در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

  • گردگیرهای لاستیکی:

این نوع قطعات لاستیکی نیز مانند پکینگ های لاستیکی معمولا در پیستون ها بکار می روند و عمل آب بندی را به وسیله باز و بسته شدن خود و چسبیدن به سطح قطعه انجام می دهند. این قطعات لاستیکی معمولا سیستم را در مقابل گرد و خاک و سایر عوامل محیطی آب بند می کنند.

222

از نظرشکل و ساختمان مانند رينگ هاي پيستون موتور بوده وممکن است که فلزي يا غير فلزي باشند. جنس آنها عموما از فولاد بوده و داراي نشتي زياد مي باشند ، مگر اينکه خيلي‌دقيق و فيت نصب شوند. سيل هاي فلزي به دو صورت بازشونده (پيستوني) وجمع شونده (شفت جک) وجود دارند و در جاهايي بکار ميروند که ميزان حرارت بسيار بالا است. اين‌آب بندها به دليل نشتي زياد با کاسه نمد و کانال تخليه به مخزن در سيستم بکار ميروند.

  • کاسه نمدها:

درجاهايي‌که شافت از پوسته‌خارج ‌مي شود کاسه ‌نمدها نصب مي‌شوند . اگر فشار اتمسفر از فشار کاسه نمد بالاتر باشد از عبور هوا به داخل و اگر فشار پشت کاسه نمد بالاتر از فشارجو باشد از نشت سيال يا بخار به بيرون جلوگيري مي‌کند . بهترين نوع قابل استفاده براي پمپ ‌يک رينگ فانوسي‌است ‌که بداخل آن آب تزريق مي شود . اين تزريق آب يا ‌از خروجي خود پمپ تامين مي شود يا اگر سيال پمپ غير آب باشد از يک‌ منبع ‌مستقل‌ آب‌ را ‌لوله‌کشي‌مي‌کنند . اگرمايع‌ آب بندي کننده داراي ذرات جامدي باشد که به غلاف هاي‌کاسه نمد آسيب برساند بهتر است که سر راه آن فيلتر قرار گيرد .

  • پکینگ کمپرسی:

از اين نوع ‌آب ‌بند مي ‌توان به‌ جاي وي ‌پک ويو پک ها استفاده کرد . جنس‌ آن معمولا لاستیک تقویت شده با الیاف (منجید) با روکش‌ فلزي‌ مي ‌باشد . اين ‌آب بندها براي قسمت‌ هاي‌ با فشار کم بکار مي ‌روند . در حقيقت‌ عامل ‌آب ‌بند ‌کننده براساس افت فشار سيال ‌درطول غلاف‌ مي ‌باشند علت اينکه پکينگ‌ ها بايد داراي ‌خواص پلاستيکي ( فرم پذيري ) باشند اين است تا مقدار فشردگي روي اسليو (غلاف ها) را تنظيم کنند و نيز خواص ‌الاستيک ‌جهت‌ جذب انرژي و آسيب نرساندن ‌به ‌جزء دوار را داشته باشند و به صورت ‌رينگ‌ هايي‌ در داخل ‌محفظه‌ آب‌ بندي‌ قرارگيرند . انرژي‌ اصطکاکي (گرما) توليد شده دراثرگردش شافت از طريق نشت مقدارکمي مايع از پوسته يا توسط محفظه خنک کاري پشت ‌آن و يا استفاده از هر دو دفع مي شود .

  • پکرها:

پکرهای لاستیکی اعضای کلیدی در بسیاری از تجهیزات آب بندی هستند که فشار سیال تولیدی را از بدنه مسیر انتقال سیال جدا می کند و معمولا جز مسدود کننده های اولیه فشار در چاه است. پکرهای لاستیکی از اعضای اصلی و پایه در اکثر چاه ها و انژکتورها هستند.

333

دکتر اشکان موسوی

شرکت فن طا در زمینه تولید انواع قطعات فلزی، لاستیکی و کامپوزیتی شامل انواع دیافراگمها، اورینگ ها، پکینگ ها، پکرها، ضربه گیرها، ارتعاش گیرها و همه آبندهای لاستیکی با متریال های NBR، NR، Silicon، Viton، XNBR، HNBRو همچنین الیاف های کربن، شیشه و کولار در زمینه های اپوکسی، وینل استر و پلی استر و همچنین قالبسازی و ماشینکاری کلیه آلیاژ ها و سوپر آلیاژها آماده همکاری با صنایع مختلف می باشد.