ارتعاش گیرهای لاستیکی دمپرها یا میراکننده های لاستیکی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ارتعاش گیرهای لاستیکی دمپرها یا میراکننده های لاستیکی، قطعاتی لاستیکی هستند که وظیفه کاهش ارتعاشات وارده از طرف محیط به تجهیز یا سازه را برعهده دارند. عوامل محیطی فراوانی در سازه ها و تجهیزات عامل تولید ارتعاش و لرزه می شوند که این تاثیرات مخرب فراوانی بر سازه یا تجهیز وارد می کنند. لاستیک دارای خواص ویژه جابجایی-نیرو است که سبب می شود توانایی بالایی در مستهلک کردن انرژی داشته باشد که در مطالب آینده به بررسی بیشتر این خواص پرداخته خواهد شد.

در جداسازي لرزه اي، هدف اصلي، كاهش قابل ملاحظه ي نيروي انتقال يافته به سازه است. اين هدف معمولاً به وسيله ي تعبيه ي يك لايه ي جدا كننده بين شالوده و سازه تحقق مي يابد، به طوري كه در هنگام وقوع زلزله، زماني كه زمين در زير شالوده يا تراز زلزله به شدت در حال جنبش است، تنها ارتعاشي ملايم در ساختمان ايجاد مي شود. روش ها و سيستم هاي عملي جداسازي لرزه اي بايستي توازني بين نيروهاي ايجاد شده و نيز جابجايي هاي طبقات دستگاه جداساز ايجاد كنند. يك سيستم جداساز لرزهاي با خواص چرخه اي جابجايي- نيرو مي تواند به نحوه مطلوبي كاهش سطح نيروها را همزمان با افزايش نرمي و ميرايي سيستم را در برابر نيروهاي شديد لرزها ي تأمين كند. چنين سيستمي همچنين سختي بالاي مورد نياز در محدوده ي نيروهاي كوچك ناشي از باد را نيز دارا است و مي تواند جابجايي ها را محدود كند. قرار دادن ساختمانها برروي يك سيستم جداساز، صرفنظر از تفاوتهاي گسترده و تنوع در جزئيات روشهاي جداساز پايه، مبتني بر استفاده از يك لايه با سختي جانبي كم در بين پي و سازه است. اينگونه جداسازي سبب افزايش قابل ملاحظه زمان تناوب سازه و در نتيجه كاهش بسيار زياد شتاب طيفي و به تبع آن كاهش در شتاب طبقات و نيز كاهش در انرژي ورودي به سازه مي شود كه اين خود رانش هاي بين طبقه اي سازه را تقليل ميدهد به عبارت ديگر اصل جداسازي لرزهاي پايه، ايجاد انعطافپذيري در تراز پايه سازه در يك صفحه افقي، به همراه قرار دادن اجزاي ميراكننده (با ميرايي برابر ۵ %الي ۳۰ %ميرايي بحراني)، براي محدود كردن دامنه حركت ناشي از مؤلفه افقي زلزله (حدود ۱۰۰ الي ۴۰۰ ميلي متر) است. شكل پاسخ يك سيستم جداسازي شده در پايه را با سيستم معمولي مقايسه مي كند.

شرکت فن طا در زمینه تولید انواع قطعات فلزی، لاستیکی و کامپوزیتی شامل انواع دیافراگم ها، اورینگ ها، پکینگ ها، پکرها، ضربه گیرها، ارتعاش گیرها و همه آبندهای لاستیکی با متریال های NBR، NR، Silicon، Viton، XNBR، HNBRو همچنین الیاف های کربن، شیشه و کولار در زمینه های اپوکسی، وینل استر و پلی استر و همچنین قالبسازی و ماشینکاری کلیه آلیاژ ها و سوپر آلیاژها آماده همکاری با صنایع مختلف می باشد.